El passat dissabte va tenir lloc al Castell de Falset la Jornada “Priorat: quina aigua, quin futur?". La sessió, sorgida en el marc de la reunió de la Taula de l’aigua del Priorat, tenia la voluntat d’encetar un procés que aporti informació i convidi al debat i la reflexió al voltant d’una qüestió que és clau per a la supervivència de la nostra comarca.
El president del consell comarcal del Priorat, Sergi Méndez, va incidir en què la jornada és el primer acord sorgit de la Taula de l’aigua i que ha de servir per donar a conèixer el funcionament dels recursos hídrics per a partir d’aquí plantejar possibles solucions per a la seva gestió. “Hem de ser capaços d’adquirir aquests coneixements per poder-ho aplicar després a les noestres reivindicacions”, va a dir.
Méndez, va destacar la necessitat de que tota la comarca treballi de forma conjunta per tal de poder abordar la qüestió de l’aigua i la gestió dels recursos hídrics. “El problema de l’aigua del Priorat no el resoldrem si cadascú va pel seu compte. Hem d’anar tots de la mà i saber trobar tots aquells punts que tenim en comú”.
La jornada va comptar amb la participació de científics xperts en polítiques de gestió de l’aigua i que han treballat el tema dels recursos hídrics des d’una mirada global que van ajudar a posar context. Annelies Broekman explicava que cal recuperar les dinàmiques naturals dels Rius per poder seguir aprofitant-los com a recurs. “Si utilitzem els embassaments naturals, que són els aqüífers, estem estalviant costos i aportem una solució que s’allargarà més en el temps”, explicava. Broekman afegia que “tallar un riu suposa interrompre el flux de l’aigua, amb les seves recàrregues i retenim sediments que no que arribaran al mar”.
La jornada també va servir per valorar els projectes presentats pel Govern per portar aigua de l’Ebre fins a la comarca. En aquest sentit, hi va haver consens en que són unes infraestructures que arribaran tard ja que estan previstes per al 2027. Respecte a aquest punt, el president del Consell Comarcal va insistir en el fet que “cal que aquesta aigua que arribarà de l’Ebre s’entengui com e reg de suport i en cap cas com a mitjà principal per a la subsistència del sector agrari del Priorat”. També hi va haver consens en la necessitat de posar fi al transvasament del Siurana cap a l’embassament de Riudecanyes.