El Govern ha aprovat els preus dels serveis acadèmics a les universitats públiques de Catalunya per al curs 2011-2012, que experimenten un augment del 7,6%. Actualment, els alumnes universitaris paguen de mitjana l’11,4% del cost total dels seus estudis. Gairebé 9 de cada 10 euros que costa una carrera universitària els aporta l’Administració. Per aquest motiu, el Govern proposa un increment de l’IPC més 4 punts percentuals (en total, doncs, del 7,6%). Aquest augment es tradueix en un increment per curs d’entre 65 i 100 euros
D’altra banda, enguany hi ha una novetat. I és que amb el 25% de la recaptació que s’obtingui dels 4 punts percentuals per sobre de l’IPC, el Govern de la Generalitat crearà el primer sistema de beques propi de Catalunya. Les beques es plantegen amb una doble finalitat. D’una banda es vol garantir l’equitat del sistema ajudant els estudiants amb rendes més baixes a través de les beques “Equitat”. De l’altra, es vol premiar l’excel·lència i el rendiment acadèmic mitjançant les beques al “Rendiment Acadèmic”.
El decret també estableix una sèrie d’exempcions amb la finalitat de garantir l’accés a la universitat a persones de determinats col·lectius com ara les pertanyents a famílies nombroses, els estudiants amb matrícules d’honor, les persones amb discapacitat, els majors de 64 anys, les víctimes d’actes terroristes i de violència de gènere, i les famílies monoparentals.