Benvinguts al butlletí informatiu de Ràdio Falset.
La formació nacionalista Esquerra Republicana de Catalunya, va presentar ahir les més de 520 candidatures a Catalunya, les Illes Balears, i al País Valencià per a les properes eleccions municipals del 25 de maig. L'acte, que va comptar amb la presència del secretari general del partit, Josep Lluís Carod-Rovira es va celebrar a la ciutat de Lleida: als jardins Pompeu Fabra de la Seu Vella, els alcaldables i el secretari general es varen fer la fotografia de família, i al teatre principal s'hi va fer l'acte central de presentació. Hi van intervenir 16 candidats, a més de Carod-Rovira que va fer la cloenda. Durant aquesta presentació es van cridar els candidats més destacats de cada regió, entre ells Baptista Montagut i el cap de llista de Gandesa, entre altres. Un altre dels representants de la comarca de la Ribera d'Ebre que va acudir a la presentació va ser l'alcaldable de Flix, Pere Muñoz.
Deixem la política per parlar del conflicte laboral que es viu a l'empresa tèxtil Falbar . Les treballadores d'aquesta empresa acusen la firma de retardar intencionadament el contenciós jurídic que van interposar pel trasllat de les instal·lacions a Falset. El personal creu que la direcció es vol estalviar el màxim d'indemnitzacions, i per això obliga a retardar la vista que ha de resoldre la demanda de rescissions de contracte que van interposar les treballadores. La vista, que s'havia de celebrar al jutjat de Reus, s'ha ajornat dues vegades a petició de l'advocat de l'empresa i, de moment, una quinzena de treballadores ja han demanat la baixa perquè no poden compatibilitzar la dedicació familiar amb el trasllat diari de la Fatarella a la nova factoria de Falset.
Una altra empresa que és notícia és la de Conserves Cisquet de Móra d'Ebre, que des del passat mes de desembre compta amb el certificat de "kosher", un mot hebreu que significa "sense impureses". El certificat els va ser concedit per un rabí jueu que amb una supervisió de les instal·lacions, va poder comprovar que tot el procés d'elaboració de conserves es fa amb unes mesures d'higiene extremes. El rabí també va tenir en compte que en aquesta fàbrica no s'envasen espècies marines prohibides en la dieta jueva, que són les que no tenen ni aletes ni escates. Gràcies a aquest certificat, l'empresa ja ha notat un augment de vendes als Estats Units, on la comunitat jueva és molt nombrosa. D'altra banda, el segell atreu els consumidors més exigents. És per tot això que la companyia espera augmentar el nombre de vendes aquest any fins a arribar als tres milions de llaunes.
El sector agrícola de les nostres comarques també ha estat protagonista aquest cap de setmana. I és que des de divendres i fins ahir diumenge l'Associació per al Desenvolupament Rural de la Ribera d'Ebre (Adribe), l'entitat que gestiona el programa PRODER a la comarca, va participar al Saló de l'Actualitat i les Accions per al Progrés dels Territoris Rurals. La mostra, que se celebrava al Pabellón de Cristal de la Casa de Campo de Madrid, pretén donar a conèixer als qui viuen en el medi urbà que els conceptes urbà i rural no són termes contraposats, sinó necessàriament complementaris. La mostra també vol fer veure que en el medi rural s'ha produït un canvi importantíssim en l'última dècada. La representació riberenca al saló estava integrada per l'estand del Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca de la Generalitat, i s'hi van exposar amb plafons i fotografies, l'estratègia i els objectius del PRODER a la comarca. La delegació estava encapçalada pel president comarcal, Santiago Campos, a més de tres càrrecs electes i tres tècnics.
Els parlem també d'una altra iniciativa de promoció del sector agrícola. L'oli de la Terra Alta i el de Siurana, l'arròs del Delta de l'Ebre i les clementines de les Terres de l'Ebre es promocionaran a través de bossetes de sucre de Cafès Brasilia gràcies a un conveni signat entre el Departament d'Agricultura, i els consells reguladors de productes agroalimentaris protegits o amb marca ecològica o de qualitat. D'aquesta manera es repartiran 30 milions de bossetes de sucre per promocionar els diversos productes del país, entre els que també hi ha l'avellana de Reus, els calçots de Valls o la llonganissa de Vic, entre altres.
El col·legi d'educació infantil i primària Montsagre d'Horta de Sant Joan acollirà a partir de demà la segona sessió de les Jornades d'Escola Rural. En aquesta ocasió es parlarà del secretariat d'escola rural, que anirà a càrrec de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya. Les Jornades d'Escola Rural són una activitat de formació del professorat inclosa en el pla de formació de zona de la comarca per al present curs escolar.
La geografia i particular demografia de Terra Alta, on la major part dels municipis no superen els mil habitants, ha portat a agrupar les escoles en tres grups: el del Nord, format per Vilalba, la Pobla de Massaluca i la Fatarella; el del Centre, integrat per Corbera, Bot i el Pinell; i el dels Ports-Algars, on s'inclouen les escoles d'Horta, Arnes, Prat de Comte i Caseres. Les jornades van començar el passat dimarts al Pinell de Brai, on es va parlar de les possibilitats que tenen els centres rurals de participar en projectes europeus, i es tancaran a Vilalba dels Arcs el proper 1 d'abril.
Ulldemolins va viure ahir la seva diada de la truita d'espinacs amb suc, que va ser presidida pel conseller de Governació, Josep Maria Pelegrí, que juntament amb Gerard Carné, subdirector de la delegació de Governació i l'alcaldessa Misericòrdia Monlleó, van entregar els premis als diferents guanyadors del concurs de truites. Ja fa 22 anys que se celebra aquesta festa gastronòmica, on la protagonista és la truita d'espinacs amb suc, un plat emblemàtic del Priorat. La Truita amb suc era un plat típic de la Quaresma, quan la carn desapareixia temporalment dels àpats dels creients, i el peix i els llegums cobraven protagonisme.
Fins aquí el nostre butlletí informatiu. Gràcies per la seva atenció.