Benvinguts al butlletí informatiu de Ràdio Falset.
Obrim el nostre informatiu amb una bona notícia per la Cartoixa d'Escaladei. La Generalitat de Catalunya ha acceptat la donació de dues finques situades en l'anomenat Hort Gran de l'Apotecari de la Cartoixa, en el terme municipal de La Morera de Montsant, per tal que aquesta institució pugui ésser propietària de tot el conjunt monumental de la Cartoixa, declarat monument historicoartístic. La donació de terreny, que suma un total de 7.448,72 m2, l'han fet Pilar Delgado Franquet, i Concepció i Antonio Jané. D'aquesta manera, es permet que la Generalitat sigui la propietària de tot el conjunt, i així es facilita la millora de la conservació, la seguretat i els accessos d'aquest conjunt.
Un altre tema que ha ocupat part de la nostra setmana informativa és el polèmic nomenament de Neus Miró com a directora del parc natural del Montsant. Ahir mateix es va viure un nou capítol d'aquesta polèmica amb les declaracions de l'alcalde de Cabassers, Antoni Robles. Robles va negar que les afirmacions emeses per la Plataforma per la Defensa del Patrimoni Natural del Priorat, són pura mentida i no tenen res a veure amb la realitat. L'alcalde de Cabassers es refereix al comunicat que ha fet aquesta setmana la plataforma en el qual s'afirmava que els alcaldes de l'àrea del Montsant van aconseguir el nomenament de Neus Miró tot plantejant al conseller de Medi Ambient, Ramon Espadaler, que si Miró no es convertia en la nova directora del parc, Convergència i Unió no tindria llista per als comicis municipals, en cap dels pobles governats per aquests alcaldes.
Antoni Robles es va mostrar molest i contrariat amb l'actitud de la plataforma i va afegir que cap dels alcaldes han pressionat a ningú, i molt menys al conseller Espadaler.
Deixem enrere el parc natural del Montsant i passem a explicar-los altres notícies.
La Secretaria General de Joventut de la Generalitat i el Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre signaran el pròxim dilluns a Tortosa el conveni de l'any 2003 en matèria de suport al Pla comarcal de joventut de la Ribera d'Ebre. El conveni implica una transferència de 18.800 euros al Consell Comarcal, dels quals 15.000 són per a fer front a la política comarcal de joventut i al manteniment de l'Oficina Comarcal de Serveis a la Joventut. Per primer cop, aquest conveni anual inclou dos partides específiques per a finançar despeses dels plans locals de joventut de Flix i Móra d'Ebre, per un import total de 3.800 euros.
De fet, aquest conveni serà aprovat avui mateix en la sessió plenària del Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre que tindrà lloc avui a la una del migdia. Però en aquest ple, també es preveu que s'aprovaran altres assumptes. Entre ells es destaca l'aprovació del conveni de cooperació entre el Departament de Governació i el Consell Comarcal per a regular la gestió del Pla únic d'obres i serveis i d'altres activitats de suport a la cooperació a la inversió pública local. També es preveu l'aprovació dels convenis entre el consell i els ajuntaments de Móra d'Ebre, Rasquera, Tivissa i Riba-roja, per a la senyalització turística del medi rural. I un altre tema que segurament també serà aprovat és l'adjudicació de l'expedient de contractació referent a l'adquisició de transport adaptat per millorar l'atenció a persones amb problemes de mobilitat.
Per avui divendres hi ha altres previsions. En aquest cas es tracta d'un acord electoral que es signarà avui a dos quarts de set de la tarda a Miravet. Un acord entre Esquerra Republicana de Catalunya, Unitat per les Terres de l'Ebre i el Priorat i alguns grups independents, per conjuntament a les properes eleccions municipals. L'acte serà presidit per Joaquim Marsal, alcalde de Miravet, en representació de la Unitat per les Terres de l'Ebre, i Ernest Benach, en representació d'Esquerra. L'acord el subscriuran Benissanet, Flix, la Palma d'Ebre, Miravet, Móra d'Ebre, Rasquera i Riba-roja d'Ebre. De tota manera, Esquerra ja ha dit Fons que l'acord restarà obert per permetre la incorporació d'altres municipis de la Ribera d'Ebre.
I avui comença un cap de setmana marcat per mobilitzacions i actes reivindicatius convocats pels pagesos. Aquest vespre, a les vuit, els productors de fruita seca faran una concentració davant del teatre Kursaal de Valls, coincidint amb la presentació dels alcaldables d'ERC a l'Alt Camp, del sector de la fruita seca per protestar per la crisi que està patint aquest sector. Després de la Concentració es farà la valoració sindical de les entrevistes mantigudes amb els representants d'Esquerra Republicana.
I ja demà, i fins diumenge, arriba el torn de les dones del sindicat d'Unió de Pagesos. I és que aquesta branca sindical celebra a Tortosa la seva quarta assemblea bianual. En aquesta, a més de presentar la memòria d'activitats i renovar els càrrecs de la Comissió Permanent Nacional, també se celebrarà una jornada que tractarà sobre les actuals mancances de serveis i d'assistència social al món rural. En el marc d'aquesta jornada també es presentarà un estudi elaborat per l'Institut Català de la Dona que tracta de la representació de les dones a les cooperatives agràries catalanes. L'assemblea serà clausurada diumenge a la una del migdia pel Coordinador Nacional de la Unió de Pagesos, Joan Caball.
I finalment, també demà dissabte, aquest mateix sindicat a convocat a tots els joves pagesos a una mobilització el dissabte, a la Fira de Mollerussa, coincidint amb la visita del Ministre d'Agricultura, Miguel Arias Cañete. Amb aquesta protesta Unió de Joves Pagesos vol exigir a l'administració més recursos econòmics per plans d'incorporació i millora al camp català. El fet és que en el camp català hi ha una davallada de la mà d'obra i un envelliment constant de la pagesia, que posa en perill el relleu generacional. La majoria de les explotacions catalanes tenen una dimensió econòmica que no permet obtenir una renda econòmica equiparable a la resta de sectors econòmics. Tot i disposar de recursos suficients, gràcies a les negociacions d'Unió de Pagesos amb el Govern Català, el sindicat denuncia, entre altres coses, que el Ministeri i el departament d'Agricultura encara no tenen un acord per obrir la convocatòria ordinària de plans d'incorporació i millora del 2003.
Un altre tipus d'acte que prendrà relleu aquest cap de setmana és l'homenatge que ha organitzat la Plataforma Ciutadans pel Canvi a totes les persones que per defensar la república, democràticament establerta, van lluitar i van patir repressió durant la dictadura franquista. L'acte d'homenatge tindrà lloc demà a les 12 del migdia a Gandesa. S'esperen les intervencions d'Antoni Gavaldà, professor d'història a la Universitat Rovira i Virgili (Tarragona), Josep Subirats, exsenador electe per Tarragona i autor del llibre Pilatos, i Carme Casas, representant de l'associació Dones del 36.
Fins aquí el nostre espai de notícies. Gràcies per la seva atenció i els desitgem que passin un bon cap de setmana.